Czy warto montować instalację LPG w aucie?

Kiedy kilkanaście lat temu ceny benzyny i ropy zaczęły błyskawicznie osiągać najwyższe wskaźniki, instalacja LPG stała się alternatywą postrzeganą przez wielu jako złoty środek na tanią eksploatację samochodu. Jedni kierowcy są w niej wprost zakochani, montując ją niezależnie od tego, czy pokonują długie dystanse, inni natomiast wystrzegają się jej jak największego zła. Biorąc pod uwagę tak skrajne podejście, z którym można się także spotkać w zakładach mechaniki pojazdowej, warto pokusić się o własną, obiektywną opinię, która będzie idealnym środkiem, najbardziej relatywnym i rzeczywistym.

 

Czy rzeczywiście taniej?

Niejednokrotnie kierowcy kładą na szali wyłącznie ceny tradycyjnych paliw i gazu. Tutaj oczywiście wygra gaz, jednak przy bliższym zapoznaniu okazuje się, że nie do końca takie wyliczenia są prawdziwe, co więcej – są one błędne. Owszem, gaz jest tańszym paliwem, ale jego spalanie jest większe o około 30% w stosunku do benzyny czy diesla. Szukając precyzyjnych wyliczeń, można sięgnąć do rozlicznych tabel dostępnych w Sieci i prasie motoryzacyjnej lub obliczyć własne koszty odnoszące się do swoich potrzeb i posiadanego samochodu. Zasada jest banalnie prosta – im więcej jeździmy i posiadamy samochód droższy w eksploatacji, tym bardziej zyskamy. Musimy pamiętać, że wiele zależy od samej instalacji, która przez lata przeszła prawdziwą rewolucję i na dzień dzisiejszy absolutnie nie jest szkodą dla silnika i innych podzespołów. Kosztu zużycia gazu należy porównać nie tylko z kosztem zużycia benzyny, ale także i ceną instalacji, która powinna być inwestycją zwrotną.

Jak jeździsz – tak palisz

Musimy wziąć pod uwagę nasz tryb jazdy, ilość kilometrów, jakie pokonujemy i częstotliwość. Jeśli poruszamy się wyłącznie na krótkich dystansach i jesteśmy posiadaczem samochodu, którego spalanie nie przekracza 6 litrów instalacja nie zawsze będzie dla nas opłacalna – na jej zwrot przyjdzie nam poczekać kilka lat. Inaczej sytuacja rysuje się w przypadku kierowców, którzy wyruszają na dłuższe trasy i posiadają samochody — smoki. Tutaj zdecydowanie lepiej sięgnąć po LPG. Koniecznie należy pamiętać o tym, że przełączenie na gaz następuje w momencie, gdy płyn chłodniczy osiągnie odpowiednio wysoką temperaturę. W takim razie zimą, przyjdzie nam dłużej poczekać na ekonomiczną jazdę. Innym, ale tak samo ważnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę podczas wyliczeń są nieco droższe koszty przeglądów i eksploatacji samochodu.

Ważna precyzja

Taniej nie oznacza byle jak! O tej zasadzie absolutnie nie można zapominać, jeśli nosi się z zamiarem montażu instalacji LPG. Brak dokładności i perfekcji w dopasowaniu jej do konkretnego silnika prędzej przy później przysporzy wyłącznie problemów i irytacji. Średni koszt instalacji to 4500 złotych, aczkolwiek możemy się spotkać i z ofertami sięgającymi do 8.000zł. Te najdroższe dotyczą jednocześnie najkorzystniejszej instalacji bezpośredniego wtrysku gazu, które pozwalają na wyłączne spalanie tego paliwa. O jakości decydują szczegóły, dlatego coraz więcej producentów samochodów, albo przygotowuje swoje nowe modele do instalacji LPG, albo daje możliwość zakupu samochodu z taką opcją. Nie jest prawdą, że samochody „na gazie” szybciej się psują czy gorzej się poruszają. Faktycznie, są nieco bardziej wymagającymi, jeśli chodzi o wymianę filtrów, nie mniej nie tracą na swojej jakości. Sięgając po to rozwiązanie nie oszczędzajmy, wybieramy najlepsze instalacje, które będą perfekcyjnie skorelowane z naszym modelem auta.

Artykuł przygotowany we współpracy z http://www.serwis-zue.pl/

Odpowiedz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>