Fabryczna instalacja LPG – czy naprawdę się opłaca?

Kierowcy samochodów z instalacją LPG lubią się przechwalać, że płacą za paliwo mniej niż połowę tego, ile by wydawali, tankując benzynę. Prawda – oszczędność jest ogromna, jednak tylko w przypadku, gdy instalacja jest naprawdę dobrze wyregulowana, najlepiej z gwarancją.

 

logan-mcv

 

Istnieje wiele mitów dotyczących bezpieczeństwa instalacji LPG i oczywiście – jest w nich sporo prawdy. W końcu Liquified Petroleum Gas, czyli płynny gaz naftowy, jako produkt uboczny rafinacji ropy, jest łatwopalny i ma działanie znieczulające. Jest bezwonny, dlatego dodaje się do niego mieszanki zapachowej, żeby łatwiej wykryć ewentualny wyciek paliwa. W instalacjach starego typu istniało ryzyko fali wstecznej, więc aby zapobiec eksplozji gazu w kanale ssącym, wprowadzono kolektor dolotowy i tzw. „kominek”, czyli układ zapobiegający uszkodzeniom filtru powietrza. Nawet dziś źle skonfigurowana instalacja gazowa może skutkować spadkiem mocy silnika na gazie, a w gorszym przypadku także uszkodzeniami katalizatora albo rury wydechowej. Dlatego tak istotne wydaje się, aby nie instalować LPG w pierwszym lepszym warsztacie, ale zainwestować w taką instalację, która jest objęta pełną gwarancją, najlepiej fabryczną, tak jak choćby tu: http://www.dacia.pl/samochody-nowe/dacia-lpg/fabryczna-instalacja/ − dobraną ściśle do danego samochodu. Jej dodatkowym plusem jest to, że zbiornik LPG może być sprytnie ukryty, aby nie zmniejszać przestrzeni bagażnika. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest np. umieszczenie zbiornika w miejscu koła zapasowego, podczas gdy zamiast niego kierowca otrzymuje zestaw do naprawy opon – to korzystne szczególnie dla osób, które używają auta do przewozu towaru.

Biorąc pod uwagę cenę instalacji LPG, widać, dlaczego jest to rozwiązanie tak często wybierane przez przedsiębiorców – jego koszt zwraca się szybko, jeśli jeździmy dużo. Cena gazu to ostatnio 1,6 zł, więc łatwo możemy wyliczyć, że benzyna jest ponad dwukrotnie droższa. Poza tym dwa zbiorniki paliwa pozwalają nawet dwukrotnie zwiększyć zasięg auta – a to może być istotne, gdy jesteśmy w trasie.

Co prawda przejście na gaz oznacza wzrost kosztów przeglądów i serwisu – to fakt. Ale to to kolejny powód, żeby rozważyć fabryczną instalację LPG, minimalizując potencjalne usterki. Wówczas nad jakością montażu czuwa kontroler jakości, a zbiornik musi być wykonany z blachy tak grubej, aby spełnić wyśrubowane standardy (obecnie to 3,5 mm). Domyślnie stosuje się sekwencyjny wtrysk gazu – żadnych „mikserów”. Nowoczesne instalacje fabryczne mają też zawór bezpieczeństwa, więc można bezpiecznie parkować w garażu podziemnym.

Zamontowanie fabrycznej instalacji gazowej ma też pozytywny wpływ na środowisko. Samochody emitują 17% gazów cieplarnianych w Europie, a w tym wypadku LPG jest znacznie bardziej ekologicznym rozwiązaniem niż benzyna, dając 60% mniej CO2 i 25% mniej tlenku azotu. Polska długo była europejskim liderem pod względem liczby aut z instalacją gazową i stacji LPG – ostatnio przegoniła nas Turcja. Po polskich drogach jeździ już 3 mln aut na gaz – tym bardziej warto wiedzieć, jak w pełni wykorzystać zalety instalacji LPG.

9 opinie Fabryczna instalacja LPG – czy naprawdę się opłaca?

  • Marek  napisali:

    Fakt, że za fabryczną instalację trzeba zapłacić trochę więcej niż jakby się montowało na własną rękę, ale jak się chce zachować gwarancję to innego wyjścia nie ma. Ja mam u siebie w Cruze (z opcją KL7)instalację BRC SQ 24. Przejechałem na niej już blisko 70 tys km w 4 lata i absolutnie nic się z nią nie działo. Wymiana jedynie filtrów, sprawdzenie luzów i wtrysków. Czyli jedynie kosmetyka. Także w mojej opinii taka instalacja jak najbardziej się opłaca.

    Częto oceniane ! Pomocna czy Niepomocna: Dobre 5 Słabe 0

    • Karp  napisali:

      A powiedz kolego jakie masz mniej więcej spalanie? I jak ogólnie ta instalacja w Twoim odczuciu?

      Czy opinia jest pomocna ? : Dobre 1 Słabe 0

      • Marek  napisali:

        Po 4 latach spalanie oscyluje mi mniej więcej w granicach od 7 do 9 litrów LPG na 100km. Zależy jak i gdzie jeżdżę. Co do samej instalacji to tak jak pisałem, bezawaryjna. Wymieniane jedynie filtry. Raz sprawdzałem zawory, przy 50 tys km. Jeśli miałbym jeszcze raz wybierać to pewnie wybrałbym tak samo.

        Czy opinia jest pomocna ? : Dobre 1 Słabe 0

  • Tom  napisali:

    Potwierdzam to

    Czy opinia jest pomocna ? : Dobre 1 Słabe 0

  • Danies  napisali:

    Fakt, ja w swoim Seacie Toledo 1.2 TSI też mam fabryczne BRC Sq 2.0 SDI, nawet ostatnio trafiłem na artykuł o tym . Auto sprawuje mi się bez zarzutu, tylko czekać aż koszt montażu się zwróci.

    Czy opinia jest pomocna ? : Dobre 2 Słabe 0

  • Adraian  napisali:

    Widzę, że wśród fabrycznych instalacji przeważa BRC. Ja mam z kolei Kia Venga 1.2 i tam też jest BRC tylko jak kupowałem to była opcja BRC SQ 24. Koszt montażu u dealera faktycznie większy niż montując oddzielenie. Ale przynajmniej podtrzymana jest dzięki temu gwarancja na jednostkę napędową. Przy nowych autach, zwłaszcza obecnie to dużo znaczy. Mi koszt montażu zwrócił się po ok 1.5 roku. I póki co wszystko odpukać działa bez zarzutu.

    Czy opinia jest pomocna ? : Dobre 1 Słabe 1

    • Emil  napisali:

      Witaj, a ile mniej więcej robisz kilometrów rocznie autem? i jak jest ze spalaniem przy lpg w stosunku do Pb? Pytam, bo planuję gazować Ceed i myślę co wybrać i jak to będzie z eksploatacją… Jak Ci się spisuje Brc?

      Czy opinia jest pomocna ? : Dobre 0 Słabe 0

      • Adraian  napisali:

        Tylko w Ceedach są inne silniki. 1.2 chyba tam nie ma. Zaczynają się od 1.4, a może nawet 1.6 więc spalanie ciężko porównać. Natomiast ciężko mi się odnieść do spalania beznyny, bo od samego początku był założony gaz. Spalanie LPG w granicach 7-8l/100km w zależności od warunków. W mieście potrafi dojść do 10l, ale tylko jak są potężne korki. Sama instalacja praktycznie bezobsługowa. Od 2 lat jeżdżę tylko na przeglądy.

        Czy opinia jest pomocna ? : Dobre 0 Słabe 0

  • kownacki  napisali:

    Mi się nie trafiło jeszcze auto z fabryczną instalacją, zakładałem zestaw optima w pobliskim warsztacie ale nie mam żadnych zastrzeżeń, auto jeździ jak trzeba nic się nie psuje, wrażenia takie jak przy jeździe na PB czy ON ale za to portfel odczuwa kolosalną różnicę bo to przecież kilkaset zł miesięcznie wydanych na paliwo mniej

    Czy opinia jest pomocna ? : Dobre 2 Słabe 0

Odpowiedz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>