Generacje instalacji

Instalacja gazowa LPG jest zestawem urządzeń, mających za zadanie zapewnienie zasilania silnika samochodowego gazem płynnym LPG.

Budowa instalacji

schematKliknij aby powiększyć

Adaptacja samochodów do zasilania paliwami gazowymi jest procesem technologicznie skomplikowanym. Prawidłowo prowadzony proces adaptacji zaczyna się od oceny możliwości eksploatacji samochodu oraz określenia stanu technicznego silnika, następnie dobiera się odpowiednią instalację i sprawdza się jej poprawne funkcjonowanie. Przy okazji należy sprawdzić też jak współdziałać będzie zasilanie gazowe z benzynowym. Następnie wykonuje się badania techniczne pojazdu.

Zależnie od rodzaju silnika dobiera się odpowiednią generację instalacji LPG. Podział instalacji gazowych to (tzw. generacje instalacji) wygląda następująco:

I generacja instalacji LPG

Instalacja mieszalnikowa, bez możliwości regulowania składu mieszanki, odpowiednia jest dla samochodów wyposażonych w gaźnik, wtrysk jednopunktowy lub wielopunktowy bez katalizatora.
LPG poprzez wielozawór trafia do reduktora-parownika. Stąd już w fazie lotnej trafia do miksera, gdzie powstaje mieszanka powietrzno-gazowa. Zaworami ssącymi mieszanka przedostaje się z kolei do cylindra, gdzie następuje spalanie.

Systemy pierwszej generacji stosuje się przede wszystkim w samochodach, które nie są wyposażone w sondę Lambda i katalizator, czyli przeważnie w pojazdach gaźnikowych.

Elementy układu LPG I generacji:

* 1 Wlew gazu
* 2 Zbiornik gazu wraz z osprzętem
* 3 Przełącznik benzyna gaz
* 4 Elektrozawór gazu
* 5 Mikser(mieszalnik)
* 6 Reduktor(parownik)

II generacja instalacji LPG

Drugą generację instalacji LPG stosuje się w samochodach wyposażonych w jedno- i wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem (oraz sondą lambda). W samochodzie z jednopunktowym wtryskiem zastosowanie systemów pierwszej generacji grozi uszkodzeniem katalizatora.
Punktem wspólnym w obu systemach jest fakt, że gaz w fazie ciekłej dostaje się do reduktora-parownika, gdzie przechodzi w fazę lotną. Później gaz dostaje się do miksera, a ilością jego napływu podawania steruje elektroniczny układ sterujący, który również decyduje o składzie mieszanki powietrzno-gazowej na podstawie odczytu oryginalnych czujników znajdujących się na silniku.

Elementy instalacji gazowej LPG II generacji:

* 1 Wlew gazu
* 2 Zbiornik gazu wraz z osprzętem
* 3 Przełącznik benzyna gaz
* 4 Elektrozawór gazu
* 5 Mikser(mieszalnik)
* 6 Reduktor(parownik)
* 7 Katalizator z sondą lambda
* 8 Układ sterujący
* 9 Attuator(regulator przepływu)

III generacja instalacji LPG

Instalacje III generacji przeznaczone są do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje przed zaworem ssącym i w zależności od ilości powietrza napływającego do cylindra podawana jest (przez wtryskiwacz benzyny) ściśle określona ilość paliwa. Zasadą działania układów III generacji jest bezpośredni wtrysk gazu do kolektora ssącego, za co odpowiada silnik krokowy. W instalacji takiej zostaje wyeliminowany mieszalnik. Porównać to można do benzynowego silnika o wtrysku jednopunktowym.

Elementy instalacji gazowej III generacji:

* 1 Wlew gazu
* 2 Zbiornik gazu wraz z osprzętem
* 3 Przełącznik benzyna gaz
* 4 Rozdzielacz gazu
* 5 Refulator składu mieszanki
* 6 Reduktor(parownik)wraz z elektrozaworem
* 7 Sonda lambda
* 8 Sterownik

IV generacja  instalacji LPG

IV generacja układów gazowych to najnowocześniejsze konstrukcje, które mają na celu wyeliminowanie różnic dynamiki i mocy silnika zasilanego gazem i benzyną. Realizacji tego służy SGI, czyli Sekwencyjny Wtrysk Gazu. IV generacja niezbędna jest w samochodach wyposażonych w wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem. Ponadto w układzie tego typu wtryskiwacz gazu działa niemal tak samo jak wtryskiwacz benzyny.
Gaz doprowadzany jest do wtryskiwaczy sekwencyjnego wtrysku gazu z reduktora-parownika, dzięki pracy komputera obliczony zostaje dokładnie moment otwierania wtryskiwacza i czas trwania wtrysku, to gwarantuje, że różnicę w osiągach i dynamice silnika po przełączeniu z zasilania z benzyny na gaz. Układ ten zgodny jest z systemem kontroli E-OBD II i spełnia najnowsze wymogi emisji spalin określone przez UE. Największą odczuwalną zaletą IV generacji jest brak odczuwalnej różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym oraz automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe (kiedy gaz się kończy). Układ ten umożliwia również automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe (kiedy osiągnięty zostanie odpowiedni pułap temperatury).

V generacja instalacji LPG

W instalacji V generacji gaz wtryskiwany jest w postaci ciekłej a nie lotnej, generacja ta nie wymaga więc parownika. LPG w stanie ciekłym płynie przewodami do regulatora ciśnienia, a stamtąd trafia bezpośrednio do wtryskiwaczy w kolektorze dolotowym.
V generacja dostępna jest w Polsce.

Odpowiedz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>