Jak dbać o instalacje gazową ?

1. Wymiana oleju
W silnikach z dużym przebiegiem warto wlać olej dotychczas stosowanej marki. Jeśli nie wiemy, czym smarowany jest silnik, należy bezwzględnie zerknąć do instrukcji obsługi i kupić olej o zalecanej przez producenta specyfikacji. W silnikach starszych czy z dużym przebiegiem nie jest wskazana zmiana gatunku oleju na np. syntetyczny lub na olej charakteryzujący się dużą zawartością dodatków myjących. Doprowadzić to może do wypłukania nagaru i w konsekwencji do szybszego zużycia silnika. Gdy silnik ma niewielki przebieg, zmiana gatunkowa nie ma większego znaczenia. Warto wtedy pomyśleć o takim doborze oleju, aby pogodzić zalecenia producenta z naszymi możliwościami finansowymi.

 

2. Wymiana filtra oleju
Wymiana taka wykonywana jest zawsze przy okazji wymiany oleju. Tych czynności nie wolno rozdzielać. Zadaniem filtra oleju jest bieżące oczyszczanie środka smarnego pracującego wewnątrz silnika. Z czasem filtr „zapycha się” zanieczyszczeniami i jego parametry filtracyjne maleją, zaś w skrajnych przypadkach filtr zapycha się całkowicie, a krążący w układzie smarowania olej nie jest w ogóle oczyszczany.

 

3. Wymiana filtra powietrza

Zakup i wymiana filtra powietrza nie jest ani kosztownym, ani trudnym przedsięwzięciem i można bez trudu przeprowadzić je we własnym zakresie. Czystość filtra powietrza ma wpływ na ilość spalanego paliwa i osiągi silnika. Brudny filtr powietrza ogranicza ilość tlenu, który dostaje się do cylindrów, powodując zbyt bogaty skład mieszanki i w efekcie zwiększone zużycie paliwa. W skrajnej sytuacji prowadzi to do wyraźnego spadku mocy.

 

4. Wymiana świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia

Świece zapłonowe i przewody wysokiego napięcia są bardzo często przyczyną niedomagań silnika zasilanego LPG. Jeśli mamy do czynienia z instalacją gazową II generacji (podatnej na tzw. „wystrzały” w kolektor ssący), która jest zamontowana w silniku z wielopunktowym wtryskiem paliwa, warto pilnować przebiegów pomiędzy wymianami świec, czyli inwestować w nowy komplet co ok. 15-20 tys. km. Przy II generacji świece zapłonowe wymieniamy regularnie i profilaktycznie, zanim zaczną się problemy, których efektem są często uszkodzenia filtra powietrza, elementów kosztownego układu pomiaru ilości przepływającego powietrza (tzw. przepływomierz), a czasami nawet kolektor ssący. W instalacjach IV generacji problem ten nie występuje i warto po prostu trzymać się przebiegów określonych przez producenta samochodu.

Przewody wysokiego napięcia, o ile nie są na stałe połączone z cewką wysokiego napięcia, wymagają kontroli. Należy jej dokonywać zawsze przy okazji wymiany świec. Trzeba dokładnie obejrzeć, czy nie są uszkodzone, a najlepiej dokonać pomiaru ich oporności. Jeżeli odbiega ona od prawidłowej, czyli zalecanej przez producenta, przewody należy bezwzględnie wymienić. Warto wiedzieć, że w przypadku przewodów oporowych na rezystancję wpływa także długość samego przewodu.

 

5. Regulacja zaworów (o ile nie mają układu samoregulacji luzów)

Bez prawidłowo wyregulowanych luzów zaworowych nie warto regulować instalacji gazowej. Trzymamy się okresów podanych przez producenta. Istnieje co prawda pewna grupa samochodów, w których warto regulować zawory wcześniej, ale są to nieliczne przypadki. Dobrym zwyczajem jest nieznaczne zwiększenie luzu zaworowego szczególnie na zaworze wylotowym, który pracuje w wyższej temperaturze niż zawór ssący. Brak luzu zaworowego skutkuje niedomykaniem zaworu i w efekcie wypaleniem gniazda zaworowego lub grzybka zaworu.

Powyższe czynności obsługowe nie obejmują elementów instalacji gazowej. Pozwalają jednak na ocenę i prawidłową regulację pracy silnika podczas zasilania benzyną. Dopiero gdy jesteśmy pewni, że układ sterowania silnikiem i instalacja wysokiego napięcia są we właściwym stanie, dokonujemy obsługi i regulacji instalacji LPG.

 

6. Wymiana filtrów gazu (fazy ciekłej i lotnej)
Oba filtry występują tylko w systemach IV generacji instalacji LPG. W innych systemach występuje tylko filtr fazy ciekłej. Żywotność filtrów ma związek z pojemnością silnika. Im większa pojemność silnika, tym większe jest zapotrzebowanie na gaz i tym szybciej dochodzi do zużycia filtrów. Przy standardowej pojemności (do około 2 l), filtr fazy ciekłej utrzymuje parametry filtracyjne przez około 30 tys. km. Podany przebieg uwzględnia także nie najlepszą jakość gazu, który oferowany jest jeszcze na niektórych stacjach. Filtr fazy lotnej powinien pracować przez ok. 20 tys. km. Przy silnikach o dużych pojemnościach, powyżej 5-6 litrów, przebieg jest często mniejszy o połowę.

 

7. Kontrola szczelności instalacji gazowej i mocowania elementów instalacji

Przynajmniej raz w roku warto dokonać kontroli szczelności instalacji gazowej. Nieszczelność może powstać np. podczas wymiany filtrów gazu, dokonanej naprawy blacharskiej, wymiany zderzaka czy ingerencji mechaników nie zajmujących się autogazem. Próba szczelności powinna być wykonywana przy obowiązkowych przeglądach technicznych pojazdów. Ponieważ leży to w interesie użytkownika, warto przekonać diagnostę do dokładnego wykonania próby szczelności instalacji gazowej i rzetelnej inspekcji elementów zamontowanych pod samochodem. 

Istotnym elementem przeglądu instalacji gazowej powinna być kontrola mocowania elementów instalacji do nadwozia. Jest to czynność szczególnie polecana po okresie zimowym, w którym zdarza się „szorować” podwoziem o zmarznięty śnieg, powodując uszkodzenia. Korzystając z okazji warto uzupełnić ochronę antykorozyjną w uszkodzonych miejscach.

 

8. Opróżnienie parownika z kondensatu
Usuwanie kondensatu dotyczy wyłącznie instalacji I i II generacji. W dolnej części każdego parownika umiejscowiony jest korek spustowy, służący do upuszczania zanieczyszczeń oleistych z parownika. Są to zanieczyszczenia występujące w tankowanym na stacjach gazie. Ich nadmiar, zgromadzony w reduktorze, powoduje wadliwe funkcjonowanie reduktora i brak stabilności pracy na biegu jałowym. Kondensat należy spuszczać co około 10-15 tys. km przy gorącym parowniku i przy wyłączonym silniku.

 

9. Regulacja instalacji gazowej

Regulacja instalacji gazowej jest zwieńczeniem wcześniejszych czynności. Dokonuje się jej na końcu, ponieważ tylko wtedy mamy gwarancję, że instalacja gazowa będzie „dopasowana” do właściwie działającego na benzynie silnika.

Czynność tę należy zlecić warsztatom zajmującym się autogazem, ponieważ tylko one dysponują stosownymi urządzeniami i doświadczeniem w obsłudze silników zasilanych LPG. Typowa regulacja, dokonywana na biegu jałowym oraz na podwyższonych obrotach, polega na:
– ocenie pracy silnika na benzynie, połączonej z analizą spalin,
– ocenie pracy silnika na gazie, także z przeprowadzeniem analizy spalin,
– w samochodach z elektroniczną kontrolą składu mieszanki, regulacji ustawień dokonuje się przy pomocy odpowiedniego programu diagnostycznego.

Bardzo istotna z punktu widzenia użytkownika jest, często pomijana, kontrola poprawności funkcjonowania instalacji podczas próby drogowej.

Jeszcze kilka lat temu czynności obsługowe instalacji LPG zalecane były co kilkanaście tysięcy kilometrów. W czasach, gdy królują instalacje IV generacji, które są na bardzo wysokim poziomie zaawansowania technologicznego, problem częstych kontroli i regulacji praktycznie nie istnieje. Sterowniki nie wykazują tendencji do rozregulowywania się, pracują stabilnie i gwarantują dobre parametry w każdych warunkach pracy silnika.

Wszystkie opisane czynności mają na celu maksymalne wydłużenie okresu bezawaryjnej eksploatacji auta z instalacją gazową. Każda nieprzewidziana naprawa, wynikająca najczęściej z zaniedbań, jest zwykle droższa i bardziej czasochłonna niż koszt zwykłego przeglądu. Systematyczne dbanie o samochód i zamontowany w nim układ LPG po prostu się opłaca.

Odpowiedz

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>