1. Wymiana oleju
W silnikach z dużym przebiegiem warto wlać olej dotychczas stosowanej marki. Jeśli nie wiemy, czym smarowany jest silnik, należy bezwzględnie zerknąć do instrukcji obsługi i kupić olej o zalecanej przez producenta specyfikacji. W silnikach starszych czy z dużym przebiegiem nie jest wskazana zmiana gatunku oleju na np. syntetyczny lub na olej charakteryzujący się dużą zawartością dodatków myjących. Doprowadzić to może do wypłukania nagaru i w konsekwencji do szybszego zużycia silnika. Gdy silnik ma niewielki przebieg, zmiana gatunkowa nie ma większego znaczenia. Warto wtedy pomyśleć o takim doborze oleju, aby pogodzić zalecenia producenta z naszymi możliwościami finansowymi.
2. Wymiana filtra oleju
Wymiana taka wykonywana jest zawsze przy okazji wymiany oleju. Tych czynności nie wolno rozdzielać. Zadaniem filtra oleju jest bieżące oczyszczanie środka smarnego pracującego wewnątrz silnika. Z czasem filtr „zapycha się” zanieczyszczeniami i jego parametry filtracyjne maleją, zaś w skrajnych przypadkach filtr zapycha się całkowicie, a krążący w układzie smarowania olej nie jest w ogóle oczyszczany.
3. Wymiana filtra powietrza
Zakup i wymiana filtra powietrza nie jest ani kosztownym, ani trudnym przedsięwzięciem i można bez trudu przeprowadzić je we własnym zakresie. Czystość filtra powietrza ma wpływ na ilość spalanego paliwa i osiągi silnika. Brudny filtr powietrza ogranicza ilość tlenu, który dostaje się do cylindrów, powodując zbyt bogaty skład mieszanki i w efekcie zwiększone zużycie paliwa. W skrajnej sytuacji prowadzi to do wyraźnego spadku mocy.
4. Wymiana świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia
Świece zapłonowe i przewody wysokiego napięcia są bardzo często przyczyną niedomagań silnika zasilanego LPG. Jeśli mamy do czynienia z instalacją gazową II generacji (podatnej na tzw. „wystrzały” w kolektor ssący), która jest zamontowana w silniku z wielopunktowym wtryskiem paliwa, warto pilnować przebiegów pomiędzy wymianami świec, czyli inwestować w nowy komplet co ok. 15-20 tys. km. Przy II generacji świece zapłonowe wymieniamy regularnie i profilaktycznie, zanim zaczną się problemy, których efektem są często uszkodzenia filtra powietrza, elementów kosztownego układu pomiaru ilości przepływającego powietrza (tzw. przepływomierz), a czasami nawet kolektor ssący. W instalacjach IV generacji problem ten nie występuje i warto po prostu trzymać się przebiegów określonych przez producenta samochodu.
Przewody wysokiego napięcia, o ile nie są na stałe połączone z cewką wysokiego napięcia, wymagają kontroli. Należy jej dokonywać zawsze przy okazji wymiany świec. Trzeba dokładnie obejrzeć, czy nie są uszkodzone, a najlepiej dokonać pomiaru ich oporności. Jeżeli odbiega ona od prawidłowej, czyli zalecanej przez producenta, przewody należy bezwzględnie wymienić. Warto wiedzieć, że w przypadku przewodów oporowych na rezystancję wpływa także długość samego przewodu.
5. Regulacja zaworów (o ile nie mają układu samoregulacji luzów)
Bez prawidłowo wyregulowanych luzów zaworowych nie warto regulować instalacji gazowej. Trzymamy się okresów podanych przez producenta. Istnieje co prawda pewna grupa samochodów, w których warto regulować zawory wcześniej, ale są to nieliczne przypadki. Dobrym zwyczajem jest nieznaczne zwiększenie luzu zaworowego szczególnie na zaworze wylotowym, który pracuje w wyższej temperaturze niż zawór ssący. Brak luzu zaworowego skutkuje niedomykaniem zaworu i w efekcie wypaleniem gniazda zaworowego lub grzybka zaworu.
Powyższe czynności obsługowe nie obejmują elementów instalacji gazowej. Pozwalają jednak na ocenę i prawidłową regulację pracy silnika podczas zasilania benzyną. Dopiero gdy jesteśmy pewni, że układ sterowania silnikiem i instalacja wysokiego napięcia są we właściwym stanie, dokonujemy obsługi i regulacji instalacji LPG.
6. Wymiana filtrów gazu (fazy ciekłej i lotnej)
Oba filtry występują tylko w systemach IV generacji instalacji LPG. W innych systemach występuje tylko filtr fazy ciekłej. Żywotność filtrów ma związek z pojemnością silnika. Im większa pojemność silnika, tym większe jest zapotrzebowanie na gaz i tym szybciej dochodzi do zużycia filtrów. Przy standardowej pojemności (do około 2 l), filtr fazy ciekłej utrzymuje parametry filtracyjne przez około 30 tys. km. Podany przebieg uwzględnia także nie najlepszą jakość gazu, który oferowany jest jeszcze na niektórych stacjach. Filtr fazy lotnej powinien pracować przez ok. 20 tys. km. Przy silnikach o dużych pojemnościach, powyżej 5-6 litrów, przebieg jest często mniejszy o połowę.
7. Kontrola szczelności instalacji gazowej i mocowania elementów instalacji
Przynajmniej raz w roku warto dokonać kontroli szczelności instalacji gazowej. Nieszczelność może powstać np. podczas wymiany filtrów gazu, dokonanej naprawy blacharskiej, wymiany zderzaka czy ingerencji mechaników nie zajmujących się autogazem. Próba szczelności powinna być wykonywana przy obowiązkowych przeglądach technicznych pojazdów. Ponieważ leży to w interesie użytkownika, warto przekonać diagnostę do dokładnego wykonania próby szczelności instalacji gazowej i rzetelnej inspekcji elementów zamontowanych pod samochodem.
Istotnym elementem przeglądu instalacji gazowej powinna być kontrola mocowania elementów instalacji do nadwozia. Jest to czynność szczególnie polecana po okresie zimowym, w którym zdarza się „szorować” podwoziem o zmarznięty śnieg, powodując uszkodzenia. Korzystając z okazji warto uzupełnić ochronę antykorozyjną w uszkodzonych miejscach.
8. Opróżnienie parownika z kondensatu
Usuwanie kondensatu dotyczy wyłącznie instalacji I i II generacji. W dolnej części każdego parownika umiejscowiony jest korek spustowy, służący do upuszczania zanieczyszczeń oleistych z parownika. Są to zanieczyszczenia występujące w tankowanym na stacjach gazie. Ich nadmiar, zgromadzony w reduktorze, powoduje wadliwe funkcjonowanie reduktora i brak stabilności pracy na biegu jałowym. Kondensat należy spuszczać co około 10-15 tys. km przy gorącym parowniku i przy wyłączonym silniku.
9. Regulacja instalacji gazowej
Regulacja instalacji gazowej jest zwieńczeniem wcześniejszych czynności. Dokonuje się jej na końcu, ponieważ tylko wtedy mamy gwarancję, że instalacja gazowa będzie „dopasowana” do właściwie działającego na benzynie silnika.
Czynność tę należy zlecić warsztatom zajmującym się autogazem, ponieważ tylko one dysponują stosownymi urządzeniami i doświadczeniem w obsłudze silników zasilanych LPG. Typowa regulacja, dokonywana na biegu jałowym oraz na podwyższonych obrotach, polega na:
– ocenie pracy silnika na benzynie, połączonej z analizą spalin,
– ocenie pracy silnika na gazie, także z przeprowadzeniem analizy spalin,
– w samochodach z elektroniczną kontrolą składu mieszanki, regulacji ustawień dokonuje się przy pomocy odpowiedniego programu diagnostycznego.
Bardzo istotna z punktu widzenia użytkownika jest, często pomijana, kontrola poprawności funkcjonowania instalacji podczas próby drogowej.
Jeszcze kilka lat temu czynności obsługowe instalacji LPG zalecane były co kilkanaście tysięcy kilometrów. W czasach, gdy królują instalacje IV generacji, które są na bardzo wysokim poziomie zaawansowania technologicznego, problem częstych kontroli i regulacji praktycznie nie istnieje. Sterowniki nie wykazują tendencji do rozregulowywania się, pracują stabilnie i gwarantują dobre parametry w każdych warunkach pracy silnika.
Wszystkie opisane czynności mają na celu maksymalne wydłużenie okresu bezawaryjnej eksploatacji auta z instalacją gazową. Każda nieprzewidziana naprawa, wynikająca najczęściej z zaniedbań, jest zwykle droższa i bardziej czasochłonna niż koszt zwykłego przeglądu. Systematyczne dbanie o samochód i zamontowany w nim układ LPG po prostu się opłaca.
Ostatnie opinie
STAG-4 Q-BOX;
Opinia użytkownika kamil z dnia 11 lutego 2019
jakie spalanie wychodzi przy 1,8 t ?
Polecane do LPG – Mitsubishi silnik 1.6 16V 98-117KM;
Opinia użytkownika Mitsubaman z dnia 8 lutego 2019
Witam, opinia jak najbardziej pomocna.Moge rowniez potwierdzic ze Lancer CS0 jest jak najbardziej godny polecenia. Mam juz drugiego z 2008 1.6 i ponad 120tkm na LPG.Tylko dbac o w/w rzeczy a Mitsubishi Lancer naprawde odwdzieczy sie niezawodnoscia i bedzie dlugo cieszyc uzytkownika. Pozdrawiam Piotr
Lista Prins’a aut które nie będą współpracowały z LPG;
Opinia użytkownika Jan z dnia 27 stycznia 2019
Posiadam clio III z silnikiem 1.2 16v 75KM. Gaz zalozony przy przebiegu 167 tys km i wtedy sprawdzone luzy zaworowe. Aktualnie 270tys. km bez zagladania do silnika. Tylko olej swiece i raz cewka zaplonowa
STAG-4 Q-BOX;
Opinia użytkownika Wsz z dnia 19 stycznia 2019
Fiat tipo 1.4 95km dziala super. Jedynie interwał wymiany świec mnie niepokoi… Co 15000 wymiana??
Silniki polecane do LPG;
Opinia użytkownika 320KW (435HP) S KLASA CZY MOZNA ZAGAZOWAĆ z dnia 9 grudnia 2018
320KW (435HP) S KLASA CZY MOZNA ZAGAZOWAĆ
Polecane do LPG – Opel Silnik 1.4 Turbo/120 i 140 KM;
Opinia użytkownika Mp z dnia 11 listopada 2018
Mam dokładnie to samo w zafirze 1.4 2017. Czyszczenie przy 23k km nic nie pomogło. Teraz powtórka z błędami przy przyspieszaniu na 2, 3 biegu.
Ile kosztuje przegląd samochodu z instalacją gazową?;
Opinia użytkownika Adam z dnia 30 sierpnia 2018
Dodam że też jeździłem z instalacja gazową i wszystko było ładnie i pięknie, ale tłumik co dwa lata do wymiany bo tyle wody się zbierało że końcówka tłumika gniła.Wiadomo że świece najlepiej co roku wymienić. Olej dobrej jakości. Na koniec okazało się że poszła uszczelka pod głowicą. Planowanie, wymiana całego osprzętu głowicy. Koszty. Nie uważam że gaz jest zły, ale każdy kij ma dwa...
Ile kosztuje przegląd samochodu z instalacją gazową?;
Opinia użytkownika Adam z dnia 30 sierpnia 2018
Skoro Pan Wolny uważa że diesel jest do czołgu, to ja napiszę, że gaz to tylko do gotowania i smażenia. Każdy jeździ na czym uważa i nie należy krytykować. Pozdrawiam
STAG-4 Q-BOX;
Opinia użytkownika Stefan z dnia 25 lipca 2018
To poczekaj aż ci się wypalą gniazda zaworowe, a wtedy podzielisz się opinią na temat kosztów naprawy głowicy. Fakt, auto będzie działać na gazie, ale szybko zdechnie. 🙂
Kiedy warto zainstalować LPG w aucie?;
Opinia użytkownika Mariano z dnia 2 lipca 2018
Chyba 20-30% wiecej a nie mniej ejjjj
STAG-4 Q-BOX;
Opinia użytkownika Mario z dnia 14 czerwca 2018
Polecam Stag 4 .W moim Subaru Legacy V 2.5 bez problemów.Kestia dobrego montażu.Polecam.
STAG-4 Q-BOX;
Opinia użytkownika Enderju z dnia 10 maja 2018
Polecam.W moim peugocie 301 1.6 115km sprawuje się bez zarzutów.Spalanie 8-9L/100km
Polecane do LPG – FORD Silnik 1.6/105-125 KM;
Opinia użytkownika leguer z dnia 7 maja 2018
„Jednak trzeba podkreślić, że wtrysk gazu w fazie ciekłej ma wiele zalet ” ” Dodatkowo dzięki zastosowaniu wtrysku gazu w fazie lotnej praktycznie nie czuć różnicy w osiągach” czyli jak w końcu?
Ile kosztuje przegląd samochodu z instalacją gazową?;
Opinia użytkownika Olaf z dnia 31 marca 2018
Dzięki za odpowiedź. Pytam, bo też się przymierzam do montażu lpg. Obecnie robię około 30tys km rocznie więc sporo. Silnik 2.0 benzyna. Na wiosnę jadę na montaż, nie ma co czekać. Wybiorę też coś od Brc.
Ile kosztuje przegląd samochodu z instalacją gazową?;
Opinia użytkownika Olaf z dnia 28 lutego 2018
No to tylko pozostaje Ci życzyć dużo zrobionych km. A pytałem Ciebie i eksploatację, bo ja właśnie założyłem Sequent 32 od Brc i chciałem potwierdzić słuszność swojego wyboru hah:) Dzięki za opinię.